För bästa prestation

För att prestera sitt allra bästa så behöver både häst och ryttare befinna sig i ett optimalt tillstånd. Det handlar om att vara mentalt och fysiskt förberedd, laddad med energi men lugn och mottaglig för de signaler som krävs.

Vi kan tekniskt och fysiskt vara väl förberedda, men när tävlingen sedan kommer så gör den mentala spänningen att varken ryttare eller häst kan prestera sitt bästa.

En viss anspänning är naturligt och bra i tävlingsmomentet och gör att vi skärper oss och fokuserar bättre. Svårigheten är när spänningen blir för hög och istället blir en överspänning.

Skalan att förhålla sig till:

Avslappning- inte i arbete, också en signal för att sänka spänningen.

Avspänning- lugn, men aktiverad. Det tillstånd vi helst vill utgå från i ridningen.

Anspänning- energi i rörelse, kraften för att hoppa ett hinder eller utföra en dressyrrörelse..

Överspänning- anspänningen har blivit för stor och rörelsen blir stressad och häst eller ryttare svårpåverkade.

Alla har olika grundspänning, vilket gör att yttre påverkan slår olika.

En ryttare med en väldigt låg grundspänning behöver tävlingsmomentet för att höja sin spänningsnivå till det optimala tillståndet. En från början spänd ryttare kommer lätt upp i nivån mot överspänd och tappar prestationsförmåga.

Detsamma gäller ju också hästarna. I de allra flesta fall har många hästar en relativt hög grundspänning så att träna för att sänka den är en bra ide’. I min uppsuttna coaching handlar det mycket om att sänka spänningsnivån tillsammans för häst och ryttare. Det sänker också ryttarens spänningsnivå att veta att man kan påverka även hästens spänning.

För att sänka både sin egen och hästens spänning kan man träna in avslappnande moment i ridningen. Ofta spänner sig ryttaren lite extra när det blir ett tillfälle då hästen normal reagerar med spänning. En speciell rörelse eller i anridning mot ett hinder. Prova då att bli totalt avslappnad för några ögonblick, lita på att ni kommer att kunna utföra det ni vill ändå. Hästen känner din avslappning och reagerar på den, om du istället drar i tyglarna och spänner dig för att vara beredd reagerar hästen troligtvis med spänning tillbaka.

För att detta ska fungera i alla sammanhang så behöver du träna i din dagliga ridning.

Precis som hästen lär sig aktiverande signaler så lär den sig avslappnande. Den första övningen kan vara att göra halt och när hästen står stilla, andas ut och slappna av.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.