Mer om uppsutten coaching eller hitta det ideala tillståndet.

Vi ryttare vet alltid vad någon menar när de pratar om ”känsla”. Redan tidigt i vår ryttarkarriär pratar vi om hur det ”känns”. Många tävlingsryttare går in på banan och säger att de bryr sig inte så mycket om resultatet bara känslan är bra. Bland det svåraste som finns är att lära ut känsla, kunna hitta den och framförallt kunna behålla den. Många upplever att så fort de blir medvetna om känslan så försvinner den. Vad är då känsla? Jag gör ett försök att beskriva: när du och hästen tillsammans uppnår ett tillstånd av ”flow”, dvs allt känns enkelt, skönt och okomplicerat, ni förstår varandra precis utan att behöva mer än en tanke och allting känns möjligt att genomföra.

Hur lär man sig detta?

Jag har försökt att använda mig av mina egen långa erfarenhet och kunskap som ryttare, tränare och ridlärare kombinerat med mina kunskaper som mental coach och tränare. Resultatet är det som jag kallar uppsutten coaching.

Grunden går ut på att hästen och ryttaren kommunicerar och förstår varandra. För att göra det behöver ryttaren renodla och tona ner sina hjälper och bli mer medveten om vad den gör.

Vi börjar alltid med övergångar i alla gångarter där fokus ligger på att bli tydlig i tanke och disciplinerad i hjälperna. När din tanke blir tydlig behöver hästen minimalt med yttre hjälper. Nästa steg är att använda avspänning som en signal till hästen. Ofta reagerar ryttare med muskulär spänning när de t.ex ska utföra något som skulle kunna vara svårt. Hästen reagerar omedelbart på ryttarens spänning och ett motstånd är skapat. Ryttaren svarar med mer spänning osv. Vad man då gör är att träna avspänning som motvikt. Om hästen blir spänd för yttre omständigheter så kan ryttaren genom att slappna av i kroppen signalera lugn till hästen. Hästen slappnar av och blir kommunicerbar igen. Detta behövs tränas i hemmiljö under en längre tid för att det ska bli ett automatiserat beteende hos ryttaren vid anspänning hos hästen.

Under tävling höjs alltid hästens och ryttarens grundspänning något, vilket gör att yttre omständigheter kan höja spänningsnivån ytterligare till den grad att inte kommunikationen längre fungerar. Då är det till stor hjälp att ryttare och häst tillsammans tränat avspänning i hemmiljö.

När ryttaren har tränat sina hjälper att bli fina och precisa behöver han/hon träna sin tanke att vara tydlig i varje steg. Det betyder att ryttaren hela tiden behöver ligga steget före hästen i tanken, inte bara på hinder eller rörelse i ett dressyrprogram, utan lika viktigt vägen fram till och efter dessa. Ryttaren ska ”se igenom” hinder eller dressyrrörelser. Här är ansvaret på ryttaren att behålla fokus avgörande för hur kontakten kommer att behållas med hästen under ritten. Många ryttare har lätt för att fastna med tanken i ett dåligt språng eller en mindre bra utförd rörelse, då förlorar hästen sin guidning framåt och börjar agera efter eget huvud, när ryttaren sedan ”kommer tillbaka” har den förlorat kontakten och får börja med att återfinna den.

Ryttaren behöver ffa träna på att använda avslappning i armen som belöning i stället för att släppa tygeln. Varje gång du behöver ta ett nytt tygeltag så har du förändrat känslan hos hästen. Träna på att rida med den tygellängd som du vill använda under de svårare momenten också.

Skapa sin bubbla.

En del hästar har ett oroligt temperament där det är av största vikt att hålla dem lugna inför en tävling eller liknande. Jag arbetar utifrån samma principer som man kan göra vid inridning av unghästar, du skapar en plats där hästen känner sig trygg. En trygg plats för hästen där ryttaren kan förmedla lugn och kommunikationen är tillbaka igen.

Så här kan man göra: Rid i skritt på en liten volt, var helt avslappnad i kroppen. Ställ hästen inåt så mycket som behövs för att du ska känna att ni kommunicerar. Var stilla med handen och avspänd i armen, när hästen accepterar böjningen, slappna återigen av i kroppen genom att ta några djupa andetag och andas ut. Var noga med att släppa ner axlar och rygg. Låt hästen skritta i sin takt, driv den inte. Fortsätt i samma varv så länge det finns energi i böjningen, annars byt varv. När hästen slappnar av börjar den oftast skritta med långa, avslappnade steg, förstärk då gärna känslan genom att upprepa din avslappnande signal. Det här går fint att göra på en liten plats t.ex på en framridning eller parkering ( i brist på annat). När ryttaren och hästen har tränat att hitta avspänning och koncentration tillsammans behövs det bara någon minut för att hitta dit.

Ju mer du som ryttare tränar på att använda avslappning och medveten tanke i din ridning, desto mer går det av sig själv. Många ryttare gör det här utan att tänka på det och de flesta av oss gör det då och då, men låter oss bli störda av yttre omständigheter.

Spänning hos hästar upplevs idag av många ryttare som det största hindret för att uppnå stor framgång, vi avlar fram hästar med ett känsligt temperament där flykten ligger nära till hands. Då är det av största vikt att ryttaren lär sig att hantera detta.

De flesta ryttare upplever en härlig känsla när de hittar den djupa kommunikationen med sin häst, för att inte tala om hur nöjda hästarna blir!