Min häst känns inte ”bra” idag.

Ibland händer det att ett ridpass börjar just så här! Det känns inte bra, hästen är spänd, känns ovillig och stel.

Det är ofta en direkt koppning till hur du känner dig.

Hästen tar upp dina signaler och svarar på samma sätt tillbaka. En dålig signal ger en dålig känsla.

Oftast fortsätter vi då att rida och successivt slappnar ryttaren av och blir ”gladare” i kropp och tanke. Samspelet med hästen förbättras och det slutar med ett riktigt bra ridpass i alla fall.

Det som vi har gjort till vana är att det ska ta en viss tid innan det blir bra. Självklart har hästen en viss startsträcka, men inte alls så lång som vi förväntar oss innan vi ska få en bra känsla.

Under uppvärmning ska du försöka att rida hästen som om den känns mjuk och fin. Börja med övergångar i skritt, ridning med rak häst på ett litet fyrkantsspår och slappna av själv i kroppen.

När du slappnar av och låter din kropp bli mjuk och följsam samt att du ”låtsas” att hästen känns fin så kommer det att hända. Om du istället hakar upp dig på att den biter sig fast i ena tygeln eller går emot en skänkel så är risken att just det kommer att hända.

Omedvetet motstånd.

Din kropp skapar omedvetet ett motstånd om det är något som du tror kommer att bli svårt eller möta motstånd. Spänningen förmedlas till hästen som automatiskt spänner emot.

Det här är bra att träna på hemmaplan varje dag.

Det är du som bestämmer hur du vill att hästen ska kännas!

När du sedan kommer till tävlingsplats så vet du redan innan du sitter upp hur hästen kommer att kännas för det har du bestämt.

Sedan kanske hästen ändå är spänd eller lite tittig. Du ska fortsätta att lita på och agera som det strax kommer att bli bra. Då slappnar hästen av och följer dig.

Om du sitter upp och ”frågar” hästen, dvs du ger inte tydliga signaler på hur du vill att det ska vara. Då kan hästen få en osäkerhetskänsla som resulterar i spänningar och ovillighet.

Känner du dig spänd och nervös, så är det extra viktigt att du har tränat på att viljemässigt kunna slappna av och bli ”glad” i kropp och tanke.

Det kan du inte göra om du inte har tränat det innan.

Förbered dig i god tid innan genom att träna lite varje dag!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.