Väldigt vanligt, och mer eller mindre jobbigt för ryttaren. Nervositet är en form av stress som kan betecknas som positiv eller negativ. Positiv stress är den vi känner när vi ska göra något som känns spännande eller ovant.

Du vaknar tidigt på morgonen och känner förväntan, spänning och lite fjärilar i magen. Detta är en positiv känsla som hjälper dig att fokusera, skärpa uppmärksamheten och prestera ditt allra bästa.

Den andra typen av stress, den negativa har annan inverkan. Stressen ökar oftast ökar ju närmare stunden för start kommer och kan få dig att känna dig orolig, illamående och spänd. Ibland försvinner känslan när du kommer in på banan och kommer igång, ibland finns den kvar och gör dig stel och handlingsförlamad.

Som ryttare vet du dessutom om att det du känner förmedlar du också till din häst, dvs är du spänd blir också hästen spänd. Den här vetskapen kan ytterligare förstärka din nervositet.

Men det finns sätt att hantera detta!

Till att börja med – identifiera din nervositet. När börjar den och hur länge varar den? Ganska vanligt är att nervositeten är stark när framridningen börjar. När du har identifierat den så kan du också börja kontrollera den.

Nervositet är oro. Tänk efter vad som orsakar din oro.

Är uppgiften som är framför för svår? Förmodligen inte, utan du är väl förberedd. Är du orolig över vilket resultat du ska uppnå? Du kan inte påverka resultatet utan det beror på hur dina medtävlare presterar.

Det du kan göra är ditt allra bästa. Skulle du eller hästen göra ett misstag så kommer det alltid en ny tävling.

Prova och ta kontroll över nervositeten nästa gång. Du kanske skulle kunna ”flytta” nervositeten lite?  Det är du som bestämmer. Säg till dig själv att du kan vara nervös ända tills du sätter foten i stigbygeln. När du står på marken påverkar inte din nervositet hästen.

Det här kanske låter konstigt men faktiskt kan du kontrollera detta med tanken, de flesta gör det bara genom att identifiera sin nervositet!

Skapa en positiv bild- tänk på en lyckad tävling eller en bra träning eller något annat tillfälle där du och din häst har haft fint samarbete. Tänk på hur det kändes då och se bilden framför dig.

Träna dig genom att ta flera djupa andetag, slappna av och tänk på din positiva bild, genast blir din häst mer avspänd och lyssnar bättre på dina hjälper.

Kom ihåg att ett inlärt beteende behöver träning för att försvinna, ge inte upp utan fortsätt att träna. Ha en positiv inställning och tänk på hur kul det är att tävla!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.