fbpx

Det är mycket om mental träning nu..

Mental träning ökar bland ryttare, och fler och fler är nyfikna och vill prova. Inom annan idrott och näringsliv är det etablerat sedan minst 20 år tillbaka.

Jag är själv uppväxt med och har tränat i kulturen att som ryttare ”reder man sig själv”. Att antyda att någon inte var upp till uppgiften gjorde man inte. Några var ”fegisar”, dvs vågade öppet säga att de backade för att göra vissa saker. Sådan ville man inte vara.

När jag ramlade av in i ett hinderstöd( den gamla sorten som vägde 30 kilo) och snittade upp ett 10 cm långt jack i benet, ägnade vi resten av kvällen till att berätta om alla skador vi fått o ridit med..

Så att tala om känslor och osäkerhet, att våga berätta om hur man kände inför en tävling var otänkbart. Klart du kunde säga att du var nervös, och skratta bort det, men det skulle inte på något sätt påverka din prestation. Var någon annan nervös, så skakade man på huvudet och konstatera att han/ hon nog var nervös och det gick det inte att göra något åt och att det var synd om denne.

Det här är den ena delen, och den som de flesta som inte har provat mental träning tänker på, dvs om jag säger att jag tränar mentalt så tror alla att jag är nervös.

Att lära sig hantera nervositet är den lätta delen. Det vi ryttare har svårast med är att våga uttala, precisera och planera våra egna mål och att träna för att nå dem.

När vi sätter mål så är det oftast för hästen, som självklart inte har någon ide´om målsättning mer än att gå i hagen och äta gräs.

Om inte målet uppnås så beror det också på hästen, den blev halt eller såldes eller räckte helt enkelt inte till och om det inte beror på hästen så beror det på tränaren.

Vår första insikt måste vara vems målet är? Självklart är det du som ryttare som bär ansvaret för ditt eget mål. Det är du som vill och önskar och hoppas. Att sätta upp sitt mål och förstå vad som krävs för att nå det är steg ett. Då ändras dina tankar och blir målinriktade på ett tydligare sätt, samtidigt byggs ditt självförtroende upp.

Det är detta som den mentala träningen är till för! Att dagligen fokusera på det som för dig mot målet, att leta lösningar och träna konstruktivt. Att ta eget ansvar.

Nästa fas är hur vi påverkar hästen genom våra tankar. Alla som rider gör det här jämnt, utan att vara medvetna om det. Det som är spännande är när vi lär oss att styra våra tankar till det som vi verkligen vill ska hända. Det är då ridningen blir lätt och all vår utbildning som ryttare kommer till sin rätt. När vi kommer till insikt om vad träning verkligen innebär. Att upprepa, finslipa, förbättra. Det är träning!

Det är inte som jag hörde någon säga – Äsch, mental träning, det har jag provat en gång. Det funkade inte!

En reaktion till “Det är mycket om mental träning nu..

  • 14 juli, 2016 kl. 21:35
    Permalink

    Hej! Tycker sin sida är toppen!!! Allt du skriver är så klokt. Gör du ngn form av choachning över telefon? Bor långt ifrån dej tyvärr. Mvh Rebecka

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng