Make it simple!

Ridning är egentligen väldigt lätt. Du lär dig hur du ska göra och får ganska lätt hästen att röra sig.Åt det håll du vill, i den fart du vill. Det är sedan det svåra börjar. När vi höjer våra krav på vad vi vill utföra tillsammans med hästen.

Ju högre mål vi vill uppnå desto mer finstämda behöver signalerna till hästen bli.Tilliten och samverkan behöver fungera på en högre nivå. Tänk vilken tillit en häst har som litar på en ryttare så mycket så den hoppar en mur på 2,20 !

Det är här vi krånglar till det för oss. Vi blir otydliga med vad vi vill, vi ger flera olika signaler och vi står inte för de signaler vi ger.

Varför är det så då? Kanske för att vi har en hel verktyglåda med hjälper vi kan använda för att signalera till hästen. Vi koordinerar inte alltid hjälperna så det blir tydligt. T.ex kan en ryttare svänga med tygelhjälp utan att först ha tittat i riktning åt det håll den vill, då samverkar inte vikthjälper med tygelhjälp. Allt det här vet dock de flesta ryttare och försöker koordinera sig så bra som möjligt.

Men sedan har vi ytterligare ett problem- det är vad vi tänker!

Du kan ge alla hjälper helt rätt, men tänka tvärtom. Du gör en väldigt bra anridning, men tror inte att hästen kommer att hoppa hindret, då är risken stor att den inte gör det.

Du kanske tror att hästen kommer att bli stark och öka farten efter hindret, då kan det bli så.

Du rider väl avvägt och fint in i en halt och tänker att den kommer ställa upp snett, vad händer då?

Hästen är mycket mer känslig för dina tankar än för någon av dina andra hjälper. Vill inte du så vill inte hästen heller!

Det är en träning att ta ansvar även i tanken för det du ber hästen om.

Om du vill att hästen ska hoppa runt en bana så behöver du tro på att det kommer att hända. Hästen känner din tveksamhet som en signal om fara och väljer att undvika faran på det sätt den kan, genom att vägra hoppa.

Många ryttare känner tveksamhet av rädsla att göra något fel. Släpp den känslan omedelbart! Har du tränat och förberett er för uppgiften och du kunde på träningen i veckan, så kan du också på tävlingen!

Du behöver träna på att du inte kan kontrollera allt. Det kallas bekväm osäkerhet och ingår i den mentala träningen. Lita på att du har lärt din kropp att rida och att du kommer att rida banan felfritt.

Blir det sedan fel- ja, då får du analysera det efteråt och konstatera vad du kan göra något åt. Det är utveckling.

dff76faeecdb737787ce7dba12f5ea6a

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng